Vis labiau augantis siuntų kiekis kurjerių tarnybas verčia imtis naujovių. 2018 – taisiais metais pasaulyje pradėjo populiarėti „Last Mile“ technologija, kurios esmė – siuntas konkrečiam gavėjui pristato eiliniai žmonės, bet ne kurjerių tarnybos darbuotojai.

Tai yra toks pats principas, kaip ir veikia Uber ar AirBnb – dirba paprasti žmonės, kurie turi laiko ar savo būstą. Ši technologija identiška – kurjerių tarnyba pristato didelį kiekį siuntų į vieną tašką, o registruoti vartotojai jas išnešioja kilometro ar mylios spinduliu konkretiems adresatams.

Technologija – fantastiška. Ir tai sakau dėl to, nes mūsų bendrovė jau prieš trejus metus pradėjo ją įgyvendinti Lietuvoje ir buvome vieni pirmųjų pasaulyje, kurie tai įgyvendinome. 2012 – taisiais metais kartu su strateginiais partneriais bendrove „Megodata“ pradėjo gvildenti šią idėją.

Interneto plėtra stipriai pakeitė kurjerių tarnybų darbą. Per paskutinius dešimt metų internetinių parduotuvių skaičius išaugo keliasdešimt kartų, o apsiperkančiųjų lietuvių skaičius išaugo beveik tris kartus – nuo 14 proc. Iki 47 proc. Tiek lietuvių bent kartą per metus apsiperka elektroninėse parduotuvėse.

Visgi Europos Sąjungoje elektroninėmis parduotuvėmis naudojasi vidutiniškai 55 – 60 proc. gyventojų, todėl ir toliau tikimės augimo ir tam reikalingi sprendimai, kad vartotojai prekes gautų kaip galima greičiau.

Statistiškai matome, kad pristatant siuntas, daugiausia laiko trunka paskutinis etapas – pristatymas į namus, kadangi kurjeris turi konkrečiu laiku siuntos gavėją rasti namuose, arba važiuoti į kitą vietą, kur jis yra.

Pasitelkdami dirbtinį intelektą ir atliktą analizę supratome, kad viena iš išeičių – didinti kurjerių skaičiu, tačiau tiek mes, tiek daugelis kurjerių tarnybų negali išlaikyti visos armijos darbuotojų. Pradėjome analizuoti Uber atvejį, kaip tuose miestuose pasikeitė taksi paslaugų kokybė ir kainos. Pamatėme, kad didėjantis tokių darbuotojų skaičius skatina vartotojus daug labiau naudotis konkrečiomis paslaugomis – konkrečiu atveju naudotis „taksi paslaugomis“.

2016 – taisiais startavo nauja paslauga Venipak Drive.  Nesitikėjome nieko, tačiau vos per kelias savaites mūsų sistmoje užsiregistravo apie tūkstantis žmonių, kurie norėjo tapti laikinaisiais kurjeriais – pristatyti siuntas eidami į namus ar keliaudami iš vieno taško į kitą. Šis sprendimas pasiteisino, kadangi siuntų pristaymo laikas pagerėjo.

 

Dronai ir robotai – ne išeitis

Dažnai skeptikai teigia, kad „Last Mile“ technologija niekada nepasiteisins, kadangi jau tuoj įmonės galės siuntas pristatyti dronais ar robotais. Nemanau, kad per ateinačius dvidešimt metų tai taps realybe bent jau Lietuvoje ar didmiesčiuose.

Vilnius, Varšuva, Londonas ir kiti Europos miestai yra tankiai apgyvendinti, pristatyti siuntas su dronais yra tiesiog neįmamona, kad ir kokia pažangi ir tiksli technologija būtų. Sutinku, kad pristatyti siuntas klientams, kurie gyvena privačiuose namuose gal ir galima, bet tuomet ši paslauga stipriai išbrangtų ir taptų labiau „saldainiukiu“ ir reklaminiu triuku, negu realiu sprendimu.

Siuntas pristatantys robotai taip pat nėra išeitis dėl įvairių priežasčių – sukurti efektyviai vaikščiojantį robotą, kuris prisitaikytų prie skirtingų namų ir laiptinių – sudėtinga, o ir vieno roboto gamybos kaina bus daug didesnė nei „Last Mile“ dirbančiųjų žmonių uždarbis.

Technologijos, naujovės ir dirbtinis intelektas yra labai svarbūs faktoriai šiandieniame versle, tačiau žmogiškojo faktoriaus panaikinti negalime. Tai yra konkretus atvejis, kuomet dirbtinio intelekto pagalba yra sukuriama nauja paslauga ir verslo modelis, kurį įgyvendina eiliniai žmonės.

 

Justas Šablinskas

VENIPAK CEO